Vad är mindfulness-medveten närvaro och hur kan mindfulness hjälpa mig?

Mindfulness är en urgammal metod med sitt ursprung i zenbuddhismen. Denna kraftfulla metod bygger på enkla meditationer där man avsiktligt och med ett öppet sinne för uppmärksamheten till sin andning, blir medveten om sin andning, känner sin kropp och är uppmärksam på det som sker runt omkring en med alla sina sinnen, just i detta ögonblick och utan att värdera upplevelsen.

«På detta sätt kan vi acceptera verkligheten som den är, vi kan ta kontroll över våra liv, dess inriktning och kvalitet, inklusive relationerna till familjen, arbetet, yttervärlden och jorden som sådan-och först och främst till oss själva som människor.» — Jon Kabat-Zinn, Vart du än går är du där.

Det vetenskapliga beviset och den kliniska forskningen som ligger till grund för mindfulness är stark och växande. Det visar positiva effekter på flera aspekter av helhetshälsan, inklusive hjärnan, kroppen, sinnet och beteendet, liksom en persons relationer med andra.

Mindfulness kan hjälpa dig att hantera ditt välbefinnande och psykiska mående. Det kan göra det möjligt för dig att:

källa

Mindfulness Meditation

«Vad man än gör kan vara meditation. Man kan meditera när man går, står, ligger, sitter, arbetar.... Man kan vara uppmärksam på allt man gör och låta det vara det viktigaste i livet just för stunden.» — Zenmästaren Thich Nhat Hanh

MBSR, 8-veckors program

MBSR-programmet lär dig att minska stress, ångest och andra stressrelaterade svårigheter. Det hjälper dig att leva ett hälsosammare och mer meningsfullt liv. Startar i januari 2019.